Programmering: Feltet Status årsag opfører sig ikke som forventet...

af Henrik Jensen 19. august 2017 08:52

Jeg faldt over et blogindlæg, som meget fint beskriver en problemstilling, som jeg er rendt ind i et par gange og som der er en løsning til.

Hvis man, med programmering, vil indstiller feltet Status årsag (statuscode) i onLoad-eventen, så er det ikke altid at feltet bliver indstillet til det man ønsker, ja faktisk forbliver tomt!!!

Her sættes feltet:

Her er resultatet:

Læs mere om problemet og løsningen i dette blogindlæg (Engelsk): Options sets and statuscode – doing some testing...

Opdateringer til ClickDimensions

af Henrik Jensen 18. august 2017 10:48

ClickDimensions har frigivet en del opdateringer i den seneste tid, og en ny er snart på vej.

I forbindelse med en række opgraderinger af Dynamics CRM, som jeg har gennemført her over sommeren, hvor opgraderingen ender i Dynamics 365 (8.2.x.x), kan det være nødvendigt at opgradere ClickDimensions til en nyere version.

Jeg har følgende bemærkninger til de seneste versioner:

  • Version 8.4.0 og 8.4.1: Man skal opgradere til en af disse versioner i forhold til Dynamics 365. Ud over fejlrettelser indeholder denne version ny funktionalitet og forbedringer.
  • Version 8.8.0: Ud over fejlrettelser og forbedringer er der nogle nyheder omkring sociale platforme, herunder connector til Facebook.
  • Version 8.9.0: Denne version er i skrivende stund kun tilgængelig i USA, og forventes tilgængelig i EU samt andre steder den 27. august 2017.

I forbindelse med opgradering til version 8.8.0 har jeg oplevet nogle få fejl, som ClickDimensions support har hjulpet med. Disse fejl er rettet og med i Version 8.9.0.

Marketinghajen Flemming Bækdal fra firmaet For A Fact har ligeledes haft fat i supporten, da der har været fejl omkring semi-automatisk og automatisk opdatering af ClickDimensions. Konklusionen herpå er at man er nød til at opdatere ClickDimensions manuelt. Fejlen skulle ligeledes være rettet i version 8.9.0.

Her er en guide til manuel opdatering af ClickDimensons (Engelsk): Manually Updating ClickDimensions...

Hvordan aktiverer man en Forretningsprocess efter at den er lukket

af Henrik Jensen 18. august 2017 07:36

I Dynamics 365 ændrede Microsoft en del omkring Forretningsprocesser, herunder hvilke muligheder man har...og der er mange! Læs mere om det her: Hvad er forretningsprocesser?... og Oprette et forretningsprocesforløb...

En af de nye ting er, at et Forretningsprocesforløb kan stoppes ved sidste trin i en proces. Nemlig ved at klikke på Udført.

...som bliver til

 

Jeg har fået mange spørgsmål som går på: Hvorfor kan man ikke navigere længere og hvordan kan man aktivere Forretningsprocessen igen?

Svaret er; I kommandolinjen klikkes på PROCES og der vælges Genaktiver.

Man kan derefter navigere igen...

 

Det er vigtigt at brugeren, som skal Genaktivere processen har de fornødne rettigheder, som styres via Sikkerhedsroller.

Fusionen af Bisnode og NN Markedsdata nu gennemført

af Henrik Jensen 16. august 2017 08:13

Fusionen af Bisnode og NN Markedsdata nu gennemført, og selskabet er nu 100 % Bisnode. NN Markedsdata er altså blevet en del af en international koncern, og det betyder endnu flere datamuligheder på tværs af landegrænser.

Bisnode har ændret på den måde data udveksles, så der lever op til de nye regler vedr. Persondataforordningen.

Læs mere om de nye muligheder med Bisnode...

Undgå automatisk oprettelse af dubletter

af Henrik Jensen 13. august 2017 16:45

For nogen tid siden oplevede en af mine kunder at der blev oprettet dubletter af Kontaktpersoner. I perioder blev der oprettet flere hundrede Kontaktpersoner indenfor få minutter...altså ikke en menneskelig handling. Der måtte være noget kode bagved som spillede et puds.

Analysen

Jeg lavede den sædvanlige analyse af Arbejdsprocesser (Workflows), Plugins, Klientside-kode, Forretningsregler (Business Rules). Men der var ikke noget af det som oprettede Kontaktpersonerne.

En anden underlig ting var, at det ofte var en bruger med navnet CRMAdmin, som oprettede Kontaktpersonerne, og vi havde en overgang i tankerne at det kunne være NN Markedsdata (Som nu hedder Bisnode), som var årsagen. NN Markedsdata var inde over for at hjælpe med analyser, og vi endte med at konkludere at årsagen ikke var NN Markedsdata.

Jeg valgte at oprette en supportsag hos Microsoft, som sagde, at de havde lignende sager hos andre kunder.

Årsagen

Årsagen til problemet er en smule mystisk. Det viser sig nemlig at handle om 2 ting:

  1. Der benyttes Server Side Synchronization
  2. Der er ikke mindst 1 aktiv Dublet-regel under Kontaktpersoner

Microsoft har erkendt at der er tale om en fejl (bug) i CRM, og at den vil blive rettet i en fremtidig opdatering.

Løsningen

En midlertidig løsning er at aktivere mindst 1 Regler for registrering af dubletter. I dette tilfælde aktiverede vi 2 regler og analyserede over 3 dage for at konstatere at der ikke længere blev oprettet dubletter.

Reglerne har følgende kriterier:

Hvorfor og hvornår udfases MS CRM til Outlook?

af Henrik Jensen 10. august 2017 12:37

Microsoft har lavet et ganske udmærket blogindlæg, på Engelsk, som forklarer hvorfor MS CRM til Outlook udfases samt hvornår det kommer til at ske.

Blogindlægget forklarer ligeledes hvilke fordele der er med den nye App til Outlook, som kan integrere med MS CRM.

Læs mere (Engelsk): Deprecation of Dynamics 365 for Outlook...

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Værktøjer til MS CRM:
    • Liste med værktøjer til MS CRM

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016

JScript eksempelkode:
    • JScript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.