Hurtig søgning i inaktive elementer...kan det lade sig gøre?

MS CRM har en fantastisk funktionalitet i Hurtig søgning, altså muligheden for at søge på kriterier, som er opsat af en administrator. Hvis man f.eks. vil søge efter et firma, firmanummer, postnummer, telefonnummer mv. skal de pågældende felter være angivet som søgefelter, og så fungere det.

...men den fantastiske Hurtig søgning har en begrænsning. Det er ikke muligt at søge i Inaktive eller Afsluttede elementer, såsom et Deaktiveret Firma, Produkt osv. Det er heller ikke muligt at søge i en Sag med Status'en Løst.

...dog kan det lade sig gøre, med en usupporteret metode, hvilket dette indlæg handler om.

 

Problemet

Her en en liste med 2 sager. Den ene er Aktiv, den anden er Løst. I eksemplet benyttes Hurtig søg, hvor der søges efter en Sag som indeholder tallet 2000, hvilket den Løste Sag jo gør. Resultatet er, at sagen ikke kan fremsøges ved brug af Hurtig søg.

Problemet er, at Microsoft har fravalgt muligheden for at søge i Løste Sager, og der er ingen umiddelbar måde at fjerne/indstille denne mulighed direkte i MS CRM. Det er nemlig sådan, at objektet Sag indeholder et standard FetchXML-søgekriterie, og det skal vi se nærmere på i løsningen.

 

Løsningen

Som nævnt er der en usupporteret løsning, som kan muliggøre Hurtig søgning Løste Sager, og for den sags skyld også andre objekter. Lad os kigge på løsningen.

  1. Vælg Indstillinger, Tilpasning, Eksporter tilpasninger.
     
  2. Marker objektet Sag (Incident) og klik på Eksporter de markerede tilpasninger.
    Der fremkommer en dialogboks - Meddelelse fra webside
     
  3. I dialogboksen Meddelelse fra webside klikkes på knappen OK.
    Dialogboksen Filoverførsel fremkommer
     
  4. I dialogboksen Filoverførsel klikkes på knappen Gem.
    Dialogboksen Gem som fremkommer
     
  5. I dialogboksen Gem som markeres den ønskede filplacering, f.eks. Skrivebordet efterfulgt af et klik på knappen Gem.
    Filen Customizations.zip bliver nu gemt på den ønskede placering.
     
    OBS! Det vil være en særdeles god ide at tage en kopi af filen Customizations.zip, for det tilfælde at man er nød til at genskabe objektet Sag.
     
  6. Udpak indholdet af filen Customizations.zip.
    Filen Customizations.zip indeholder xml-filen Customizations.xml.
     
  7. Åbn filen Customizations.xml i f.eks. Notesblok (Notepad) eller et andet program, som kan læse xml-filen.
     
  8. Søg efter teksten "Hurtig søgning".
    Umiddelbart over den fundne tekst "Hurtig søgning" finder vi de som skal slettes.
     
  9. Slet den markerede tekst (blå markering), vist herunder.
     


    Den tekst - eller rettere Filter, som skal slettes, er det kriterie, som fjerner muligheden for at søge i Løste Sager. Ved at fjerne Filteret kan man søge i alle Sager uanset Status.
     

  10. Gem filen og luk Notesblok (Notepad).

  11. I MS CRM importeres filen ved, i Indstillinger, Tilpasning, Importer tilpasninger, at klikke på knappen Gennemse.

  12. I den dialogboks, der fremkommer vælges filen Customizations.xml, se herunder. Når filen er valgt klikkes på knappen Overfør.
     

  13. Klik på Importer de markerede tilpasninger.

  14. I den dialogboks, der fremkommer - Meddelelse fra webside. Klikkes på knappen OK.
    Importen påbegyndes, og der indikeres når denne er færdig (dialogboksen Importer tilpasninger).

  15. I dialogboksen Importer tilpasning klikkes på knappen OK, når importen er færdig.

  16. Udgiv nu den importerede tilpasning. Vælg Indstillinger, Tilpasning, Tilpas objekter. Marker objektet Sag og klik på knappen Udgiv.
    Objektet Sag udgives.

  17. Prøv nu atter at lave en søgning på en Løst Sag...denne gang lykkedes det at fremsøge den eller disse.

Man kan benytte denne fremgangsmåde med de fleste objekter i MS CRM, som man kan benytte Hurtig søg på.

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.