Hurtigsøgning i MS CRM 2011 (Webklient og Outlook)

Fra frigivelsen af MS CRM 2011 har der været forskel på hvordan man laver hurtigsøgninger (Quick Find) i webklienten og Outlook. En forskel som dog er blevet mindre med tiden, og i takt med udgivelsen af forskellige Opdateringspakker (Rollups). Dette indlæg handler om forskellene...

Eksempel på søgning

Som eksempel på en søgning benyttes Avanceret søgning på objektet Firma, hvor Firmanavn indeholder teksten "den".

Det giver følgende resultat:

Læg mærke til at der findes alle forekomster af poster som indeholder ordet "den" i Firmanavnet. Dette gælder for både Aktive og Inaktive Firmaer. Der søges blandt alle de tilgængelige poster. Bemærk at brugerens Sikkerhedsrolle kan afgrænse hvilke poster der kan søges blandt.
 

Hurtigsøgning i webklienten

Hvis man vil gennemføre samme søgning i Hurtigsøgningen skal man benytte Jokertegn (*) således:

Med Hurtigsøgningen er det kun, som udgangspunkt, muligt at søge blandt Aktive poster. Hvis man vil søge i de Inaktive poster skal man benytte Avanceret søgning, eller lave en tilpasning af visningen Hurtig søgning efter aktive firmaer, læs mere herom senere.

 

Hurtigsøgning i Outlook

Hvis man vil gennemføre samme søgning i Outlook gøres det på samme måde:

Man opnår samme resultat som i webklienten. Men her kommer vi så til forvirringen: Læg mærke til, at det ser ud som om at visningen Mine aktive firmaer bliver brugt i søgningen. Og at filtrene dertil er i brug:

...men det er ikke tilfældet. Man tror at visningen Mine aktive firmaer - og filtrene bag - er i brug. Faktisk er det kun felterne fra visningen Mine aktive firmaer der benyttes, mens kriterierne er defineret i en særlig visning til Hurtigsøgning.
 

Tilpasning af hurtigsøgning

Den visning som benyttes i webklienten kan tilpasses. I efterfølgende eksempel anvendes Hurtigsøgningen til Firma, som tilpasses således på en række områder. Dette for at se effekten herved:

  1. Vælg Indstillinger, Tilpasninger, Tilpas systemet.
  2. Under Objekter vælges Firma, Visninger.
     

     
  3. Dobbeltklik på visningen Hurtig søgning efter aktive firmaer.
     
  4. Klik på Rediger filterkriterier.
    Som udgangspunkt er dette sat til kun at søge blandt Aktive poster.
     

     
  5. Klik på knappen Ryd for at fjerne filtret, og klik derefter på knappen OK.
  6. Klik på Konfigurer sortering.
  7. Vælg Ejer i listen Sortér efter. Vælg ligeledes Faldende rækkefølge. Slut af med at klikke på knappen OK.
     

     
  8. Klik på Tilføj visningskolonner.
  9. Afkryds de kolonner som ønskes vist i Hurtigsøgningen. Slut af med at klikke på knappen OK.
  10. Klik på Tilføj søgekolonner.
    Som det ses er en række kolonner standard valgt som søgekolonner.
     
  11. Afkryds feltet Primær telefon. Slut af med at klikke på knappen OK.
     

     
  12. Klik på knappen Gem og luk.
  13. I dialogboksen Løsning: Standardløsning... klikkes på knappen Publicer alle tilpasninger.
     

     
  14. Når udgivelsen er færdig lukkes dialogboksen.

 

Hurtigsøgning i webklienten

Efter tilpasningen fungerer Hurtigsøgningen, ved brug af Jokertegn (*), således:

Der søges nu blandt Aktive og Inaktive poster, sorteret efter Ejer (Faldende), med visning de valgte Kolonner.

 

Hurtigsøgning i Outlook

Hvis man vil gennemføre samme søgning i Outlook gøres det på samme måde:

Det eneste (nye) man har opnået, i forhold til opsægningerne tidligere er, at filtrer (søges nu blandt Aktive og Inaktive poster) samt mulighed for at søge i feltet Primær telefon nu er mulig. De andre indstillinger håndteres alene i Outlook, og altså ikke i visningen Hurtig søgning efter aktive firmaer, som blev tilpassede tidligere.

 

Fakta om Hurtigsøgning

Igennem tiden er der sket en del ændringer med Hurtigsøgningen. Her er de væsentlige ændringer:

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.