Der er nye licensregler omkring brugen af External Connector til MS CRM 2011, hvilket dette indlæg handler om, men først et overblik over hvad en External Connector er.
Hvad er en External Connector?
MS CRM 2011 External Connector giver kunder mulighed for at få adgang til MS CRM 2011.

Man skal købe en External Connector til hver server som leverer data til, eller som giver ekstern adgang til MS CRM 2011. I praksis vil det betyde, at der skal købes flere External Connectors - f.eks. en til Domain Controlleren, en til SQL Serveren, En til Exchange Serveren og eventuelt flere.
En External Connector er bare et stykke papir, som indikerer at man har en External Connector-licens. Der er altså ikke tale om nogen form for software eller andet.
Hvornår kræves en External Connector?
External Connector er kun aktuel ved en lokal løsning (OnPremise). Hvis man benytter MS CRM 2011 Online eller via en SPLA-aftale (Hosted CRM) skal man ikke købe en External Connector, den er inkluderet i prisen.
Hvem kan bruge External Connector?
Eksterne brugere, som kan benytte External Connector er f.eks. kunder, partnere, leverandører og slutbrugere.
Eksterne brugere omfatter ikke ansatte, uafhængige entreprenører, agenter, tjenesteudbydere, eller andre personer, der leverer tjenesteydelser til din organisation. Eksterne brugere omfatter heller ikke hosted service brugere.
For at de eksterne brugere kan få adgang til din MS CRM, skal de oprettes i dit Active Directory (AD), dette er første kriterie for at få adgang til din MS CRM. Dernæst håndteres resten af sikkerheden af de sikkerhedsroller brugeren har tilknyttet sin konto.
Alle brugere der har adgang til din MS CRM skal selvfølgelig have en MS CRM-licens, ligesom alle andre brugere. Det man ikke skal betale for er den Windows-licens, som jo oprettes idet brugerne jo skal være oprettet i AD'et.
External Connector i forhold til udvikling
Skal man have en External Connector hvis man udvikler løsninger, som benytter data i MS CRM? I licensbetingelserne står der, at hvis man "manipulerer" data i MS CRM, skal man have en External Connector. Definitionen af "manipulere" data kan være lidt defus, for hvornår manipulerer man data?
Manipulerer man data hvis man bare gør MS CRM-data tilgængelig, f.eks. via en webservice på en webside? Nej egentlig ikke, men det kræver alligevel en External Connector License.
Når man f.eks. udvikler en hjemmeside eller anden software, som skal "snakke" med MS CRM 2011, via et API (Application Programming Interface), ja så er det under reglerne for External Connector. Med en External Connector har man ikke ret til at manipulere med alt i MS CRM 2011. Her er et overblik over hvad man må gøre med data I MS CRM 2011:
Man må følgende via API-adgang
Via API-adgang må man Oprette, Opdatere samt Tilføje Noter og Dokumenter til følgende objekter:
- Firmaer (Accounts)
- Kontaktpersoner (Contects)
- Sager (Cases)
- Kundeemner (Leads)
- Aktiviteter (Activities)
- Data i brugertilpassede objekter (Entities)
Man må IKKE følgende via API-adgang
Via API-adgang må man IKKE Slette, Tildele samt Dele følgende objekter:
- Firmaer (Accounts)
- Kontaktpersoner (Contects)
- Sager (Cases)
- Kundeemner (Leads)
- Aktiviteter (Activities)
- Data i brugertilpassede objekter (Entities)
Priser på External Connectors
Priserne for en External Connectors afhænger af hvilken aftale (License Aggrement) man har eller kan tegne med Microsoft.
Yderligere oplysninger (Engelsk, kræver login): MS CRM 2011 Pricing Licensing Guide April 2011...