MS CRM 2011 External Connector...nye licensregler

Der er nye licensregler omkring brugen af External Connector til MS CRM 2011, hvilket dette indlæg handler om, men først et overblik over hvad en External Connector er.

Hvad er en External Connector?

MS CRM 2011 External Connector giver kunder mulighed for at få adgang til MS CRM 2011.

Man skal købe en External Connector til hver server som leverer data til, eller som giver ekstern adgang til MS CRM 2011. I praksis vil det betyde, at der skal købes flere External Connectors - f.eks. en til Domain Controlleren, en til SQL Serveren, En til Exchange Serveren og eventuelt flere.

En External Connector er bare et stykke papir, som indikerer at man har en External Connector-licens. Der er altså ikke tale om nogen form for software eller andet.

Hvornår kræves en External Connector?

External Connector er kun aktuel ved en lokal løsning (OnPremise). Hvis man benytter MS CRM 2011 Online eller via en SPLA-aftale (Hosted CRM) skal man ikke købe en External Connector, den er inkluderet i prisen.

Hvem kan bruge External Connector?

Eksterne brugere, som kan benytte External Connector er f.eks. kunder, partnere, leverandører og slutbrugere.

Eksterne brugere omfatter ikke ansatte, uafhængige entreprenører, agenter, tjenesteudbydere, eller andre personer, der leverer tjenesteydelser til din organisation. Eksterne brugere omfatter heller ikke hosted service brugere.

For at de eksterne brugere kan få adgang til din MS CRM, skal de oprettes i dit Active Directory (AD), dette er første kriterie for at få adgang til din MS CRM. Dernæst håndteres resten af sikkerheden af de sikkerhedsroller brugeren har tilknyttet sin konto.

Alle brugere der har adgang til din MS CRM skal selvfølgelig have en MS CRM-licens, ligesom alle andre brugere. Det man ikke skal betale for er den Windows-licens, som jo oprettes idet brugerne jo skal være oprettet i AD'et.

External Connector i forhold til udvikling

Skal man have en External Connector hvis man udvikler løsninger, som benytter data i MS CRM? I licensbetingelserne står der, at hvis man "manipulerer" data i MS CRM, skal man have en External Connector. Definitionen af "manipulere" data kan være lidt defus, for hvornår manipulerer man data?

Manipulerer man data hvis man bare gør MS CRM-data tilgængelig, f.eks. via en webservice på en webside? Nej egentlig ikke, men det kræver alligevel en External Connector License.

Når man f.eks. udvikler en hjemmeside eller anden software, som skal "snakke" med MS CRM 2011, via et API (Application Programming Interface), ja så er det under reglerne for External Connector. Med en External Connector har man ikke ret til at manipulere med alt i MS CRM 2011. Her er et overblik over hvad man må gøre med data I MS CRM 2011:

Man må følgende via API-adgang

Via API-adgang må man Oprette, Opdatere samt Tilføje Noter og Dokumenter til følgende objekter:

  • Firmaer (Accounts)
  • Kontaktpersoner (Contects)
  • Sager (Cases)
  • Kundeemner (Leads)
  • Aktiviteter (Activities)
  • Data i brugertilpassede objekter (Entities)

Man må IKKE følgende via API-adgang

Via API-adgang må man IKKE Slette, Tildele samt Dele følgende objekter:

  • Firmaer (Accounts)
  • Kontaktpersoner (Contects)
  • Sager (Cases)
  • Kundeemner (Leads)
  • Aktiviteter (Activities)
  • Data i brugertilpassede objekter (Entities)

Priser på External Connectors

Priserne for en External Connectors afhænger af hvilken aftale (License Aggrement) man har eller kan tegne med Microsoft.

Yderligere oplysninger (Engelsk, kræver login): MS CRM 2011 Pricing Licensing Guide April 2011...

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.