Nyhed i MS CRM 2011: Automatisk sletning af fuldførte arbejdsprocesser

I MS CRM (både 4.0 og 2011) bliver mange operationen logført, altså gemt i systemet, så man kan se deres status. Her er et eksempel på logførte systemjobs (Indstillinger, Systemjob):

Mange af registreringerne kan være nyttige...men informationerne fylder rigtig meget i databasen, jo længere tid der går. Og hvem har behov for at vide at en arbejdsproces, som er 2 år gammel, blev fuldført?

Jeg har gennemført adskillige optimeringer af såvel MS CRM 4.0 som 2011, hvor databasen er eksploderet. Senest hvor en database var mere end 200 GB stor, og en af tabellerne (AsyncOperationBase) var næsten 150 GB stor, og det er præcis i den tabel ovenstående systemjobs bliver gemt. Læs evt. mit indlæg herom: Optimering af tabellen AsyncOperationBase...hvorfor og hvordan?...

En nyhed i MS CRM 2011

I MS CRM 2011 er der en nyhed, som kan hjælpe med til at mindske logs. Man kan nemlig angive hvorledes logging af arbejdsprocesser (workflows) skal håndteres. Lad os kigge på en sådan arbejdsproces:

Vælg Indstillinger, Processer, og åbn den Arbejdsproces som skal vi skal kigge nærmere på.

I Navigationspanelet klikkes på Arbejdsprocesser, for at se status på Arbejdsprocessens jobs: 

Som det ses har Arbejdsprocessen gennemført 3 jobs, som alle er Fuldført. Det kan blive til rigtig mange i løbet af 1 år...og hvem bruger egentlig informationen til så meget?

Nyheden finder vi hvis man klikker på Oplysninger, i Navigationspanelet, i fanen Administration:

Indstillingen Slet automatisk fuldførte arbejdsprocesjob (for at spare plads på harddisken) vil sikre at Fuldførte jobs bliver slettet. Dog kun fremadrettet, og ikke de eksisterende jobs.

BEMÆRK: Husk at man kan kun lave afkrydsningen når Arbejdsprocessen er Deaktiveret.

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.