af Henrik Jensen
13. august 2017 16:45
For nogen tid siden oplevede en af mine kunder at der blev oprettet dubletter af Kontaktpersoner. I perioder blev der oprettet flere hundrede Kontaktpersoner indenfor få minutter...altså ikke en menneskelig handling. Der måtte være noget kode bagved som spillede et puds.
Analysen
Jeg lavede den sædvanlige analyse af Arbejdsprocesser (Workflows), Plugins, Klientside-kode, Forretningsregler (Business Rules). Men der var ikke noget af det som oprettede Kontaktpersonerne.
En anden underlig ting var, at det ofte var en bruger med navnet CRMAdmin, som oprettede Kontaktpersonerne, og vi havde en overgang i tankerne at det kunne være NN Markedsdata (Som nu hedder Bisnode), som var årsagen. NN Markedsdata var inde over for at hjælpe med analyser, og vi endte med at konkludere at årsagen ikke var NN Markedsdata.
Jeg valgte at oprette en supportsag hos Microsoft, som sagde, at de havde lignende sager hos andre kunder.
Årsagen
Årsagen til problemet er en smule mystisk. Det viser sig nemlig at handle om 2 ting:
- Der benyttes Server Side Synchronization
- Der er ikke mindst 1 aktiv Dublet-regel under Kontaktpersoner
Microsoft har erkendt at der er tale om en fejl (bug) i CRM, og at den vil blive rettet i en fremtidig opdatering.
Løsningen
En midlertidig løsning er at aktivere mindst 1 Regler for registrering af dubletter. I dette tilfælde aktiverede vi 2 regler og analyserede over 3 dage for at konstatere at der ikke længere blev oprettet dubletter.

Reglerne har følgende kriterier:

